Folket har taget afsked med Vejle Fjord

Begravelsen Af Vejle Fjord 3 Kisten var fyldt med vand – og mudder – fra Vejle Fjord. Foto: Greenpeace.

Pårørende fra hele landet var med til at tage afsked med Vejle Fjord. Begravelsen markerer et skifte, hvor havmiljøet er blevet en folkesag. Nu venter vi på handling.

Skyttehushaven i Vejle var i dag tæt pakket af omkring 1000 mennesker, der var samlet for at begrave Vejle Fjord og sørge over tabet af den natur i vandet, der engang var så fuld af liv. Nu er store dele af havbunden død, vandet grumset og fiske- og planteliv forsvundet.

Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund havde arrangeret mindehøjtideligheden for at skabe et rum til sorgen over dette tab, men også for at skabe håb og fælles handling for at få livet tilbage i fjorden og Danmarks kyst- og havområder.

“Pårørende” til fjorden talte sportsdykkere, lystfiskere, amatørfiskere, kajakroere, paddleboardere, lærere og elever fra byens gymnasium ned til fjorden og mennesker fra nær og fjern, der var kommet for at sige et sidste farvel til fjorden.

Begravelsen Af Vejle Fjord 8
Skyttehushaven ligger ved den indre del af Vejle Fjord, hvor fjordens tilstand er mest alvorlig. Foto: Greenpeace.
Begravelsen Af Vejle Fjord 1
Præsten Sarah Dedieu læste skabelsesberetningen højt under sin håbsandagt. Foto: Greenpeace.
Begravelsen Af Vejle Fjord 4

Havmiljøet er en folkesag
Danmarks Sportsfiskerforbunds fiskebiolog, Kaare Manniche Ebert, bød velkommen til begravelsen, hvor der både var salmesang og taler af forfatter Carsten Jensen, udvalgsformand i Vejle byråd, Søren Peschardt (S), politisk leder Martin Lidegaard (RV) og Signe Munk (SF).

Fjordens vand blev hældt i den specialdesignede glaskiste af nære pårørende: en dykker, en fritidsfisker og en paddleboarder.

Efter begravelsen stod Sarah Dedieu, præst ved Sct. Johannes Kirke i Vejle, for en håbsandagt med et budskab om at tage fælles ansvar for naturen som skaberværk.

Og netop håbet for fjordens fremtid er det, vi skal tage med os fra begravelsen, understreger Kaare Manniche Ebert.

– Selvom anledningen var trist, så skabte begravelsen og de mange deltagere håb om en bedre fremtid. Vi lystfiskere har på egne kroppe set den negative udvikling i havmiljøet, og vi har bogstaveligt talt stået i fedtemøg til livet. Men vores bekymringer er indtil nu kun i ringe grad blevet hørt. Begravelsen af Vejle Fjord markerer et skifte, hvor havmiljøet nu er blevet en sag for hele Danmark. Og selvom Vejle Fjord hidtil har været et symbol på havmiljøets deroute, så vil Vejle Fjord fremover også repræsentere håbet om en bedre fremtid, hvor alle interessenter tager ansvar for at få livet tilbage til fjorden og de indre farvande, siger han.

Christian Fromberg, kampagneleder for landbrug, natur og skov i Greenpeace, supplerer:

– Med omkring 1000 mennesker, et utal af lokale ildsjæle og opbakning fra hele landet, så står det også klart, at vi nu er en folkelig bevægelse, der kræver handling for at få livet tilbage til havet, siger han.

Begravelsen Af Vejle Fjord 6
Martin Lidegaard (RV) havde medbragt et patentglas for at tage vand fra fjorden med tilbage til Christiansborg. Foto: Greenpeace.

Kom nu, Christiansborg
Årsagen til Vejle Fjords død er især den voldsomme udledning af kvælstof fra landbrugets gødning. Sektoren står for 70 procent af udledningen af kvælstof fra land til havmiljøet.

For at sænke kvælstofforureningen af Danmarks kystfarvande opfordrer Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund til flere løsninger, som vil sætte skub på landbrugets omstilling og sænke udledningen markant. Det vigtigste tiltag vil være udtagning af 600.000 ha landbrugsjord til natur.

– Det er vigtigt at pointere, at ansvaret for at redde de indre danske farvande først og fremmest er politisk. Martin Lidegaard (RV) fyldte et patentglas med fjordens vand for at tage det med tilbage til Christiansborg. Vi håber, han viser glasset til alle politikere på Borgen som en påmindelse om, at der skal findes en løsning hurtigst muligt, siger Kaare Manniche Ebert.